Dzięki coraz to nowszej technologii, coraz więcej spraw możemy załatwić w prosty i szybki sposób. Dotyczy to również spraw urzędowych, do których jest potrzebny specjalny profil zaufany, który możemy sami założyć poświęcając kilka minut. Czym jest profil zaufany i jak go założyć?
Profil zaufany – czym jest i w czym może pomóc?
Profil zaufany jest zweryfikowanym, potwierdzonym zbiorem naszych danych, dzięki którym możemy w sposób formalny kontaktować się z administracją publiczną. Prościej mówiąc jest to podpis, służący do podpisywania różnych wniosków, podań i dokumentów wysyłanych przez internet do urzędów takich jak Urząd Skarbowy, ZUS czy Urząd Miasta.

Osoby posiadające profil zaufany, mogą korzystać z takich usług online jak:
- ePUAP – Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Za pomocą ePUAP, można złożyć wniosek o dowód osobisty, zgłosić urodzenie dziecka, uzyskać odpisy różnych aktów z urzędu stanu cywilnego.
- PUE ZUS – Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
PUE ZUS pomaga uzyskać informację na temat zwolnień lekarskich, zgłoszenia pracodawcy do ubezpieczenia, a także umówić wizytę osobistą w ZUS. Profil zaufany umożliwia również wysyłanie wniosków internetowo do ZUS-u.
- CEIDG – Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej
W tym przypadku możesz wznowić lub zawiesić działalność gospodarczą, a nawet ją założyć.
- IKP – Internetowe Konto Pacjenta
Na tym koncie, znajdziesz informacje o wszystkich swoich wizytach lekarskich, czy przepisanych receptach i e-receptach.
- Sprawdzenie zgromadzonych punktów karnych
- Złożenie wniosku 500+
- Ubiegać się o Europejską Kartę Zdrowia
- Złożysz deklaracje podatkowe
- Sprawdzenie historii pojazdu
- Dopisanie się do spisu wyborców
- Uzyskanie map kartograficzne oraz geodezyjne
Profil zaufany a podpis elektroniczny – jaka jest różnica?
Profil zaufany, a także podpis elektroniczny są metodą która potwierdza naszą tożsamość. Różnice przedstawiamy poniżej w tabeli.
Profil zaufany | Podpis elektroniczny |
Jest darmowy | Jest płatny |
Ważny jest 3 lata | Data ważności wynosi maksymalnie 2 lata |
Nie wymaga dodatkowych instalacji | Wymaga instalacji |
Można wykorzystać do spraw urzędowych | Można wykorzystać do spraw urzędowych |
Można zastosować do faktur i umów handlowych | |
Można zastosować do pism sądowych | |
Wymaga podpisania umowy subskrypcyjnej |
Jak założyć profil zaufany?
Założenie profilu zaufanego może odbyć się na 3 sposoby.

- Założenie za pomocą posiadanego konta bankowego (bank)
- Przy pomocy podpisu elektronicznego
- Idąc osobiście do instytucji np. ZUS, w której możemy potwierdzić dane widniejące na koncie Profilu zaufanego.